Ordförande Mathias Tegnér om valet.

På söndag är det val till Europaparlamentet. Det är på många sätt extremt viktigt, eftersom parlamentets makt har ökat sedan Lissabonfördraget. Dessutom är valet extremt viktigt, då många viktiga svenska och europeiska värden är hotade. På flera håll i Europa är högerextrema partier på frammarsch. Det betyder att politiska partier med mycket dunkla agendor försöker få grepp om vår världsdel.

De utmålar sig ofta som företrädare för vanligt folk. Vid en närmare titt så ser en att de här partierna driver en politik som är både kvinno- och löntagarfientlig. De ger sig också på rättsväsendet och de fria medierna.

Det finns många konkreta exempel. I Ungern har nationalkonservativa Fidesz instiftat en ny ”slavlag”, som innebär att arbetsgivaren kan beordra upp till 400 timmar övertid per år men inte betala för det förrän tre år senare. I samma land angrips HBTQ-personers rättigheter samtidigt som regeringen försöker kontrollera medierna och akademin. I Polen har de styrande gett sig på såväl rättsväsendet som yttrandefriheten. I landets public service förekommer enligt uppgift censur.

Som motkraft till dessa antidemokrater behövs starka socialdemokrater som står upp för demokrati och människors lika värde. Vissa tänker att det här aldrig skulle kunna hända i Sverige. Men det här är en utveckling som hyllas av SD och i Europaparlamentet röstar de konsekvent emot förslag som skulle öka tryggheten för svenska löntagare.

Vi socialdemokrater går till väl på en aktiv klimatpolitik, en politik för trygga jobb och för en fortsatt kamp för demokrati och mänskliga rättigheter i Europa. För oss är det naturligt att schyssta löner ska gälla och att ingen ska utnyttjas. Vi tror på konkurrens på lika villkor, inte genom lönedumpning.

Idag är det 100 år sedan beslutet om att alla kvinnor ska ha rösträtt i Sverige. Samtidigt är kvinnors ställning idag hotad av högerpopulismen. I flera länder vill konservativa och högerextrema krafter inskränka aborträtten. Och så sent som i december 2018 röstade båda SD:s ledamöter i EU för ett förslag som slår fast att ”den första mänskliga rättigheten är rätten till liv från befruktningsögonblicket till den naturliga döden” – vilket i praktiken är ett ställningstagande mot abort.

Därför är det dags att ta ställning. Det EU som skapades för att bygga fred, bekämpa extremism och skapa välstånd är hotat. Högerextremismen växer, grundläggande rättigheter angrips, framtidens utmaningar tas inte tag i. Sverige behöver ett Europa som fokuserar på det viktigaste igen, att försvara demokratin, att ta krafttag för trygghet, jobb och välstånd, samt bekämpa klimathotet.

Det europaparlament som nu väljs ska verka fram till 2024. Jag hoppas att Europa 2024 precis som idag är byggt på värden som fred, handel och samarbete och att Europa fortsätter bära ledartröjan i kampen för ett bättre klimat. Då är en förutsättning att medborgare kan fortsätta röra sig i hela Europa, men ska det bli verklighet behövs kloka politiker som tar Europas grundläggande värden på allvar. Därför kommer jag rösta på en socialdemokrat den 26:e maj.

Så vad du än gör – låt inte bli att rösta. För då finns risken att vi på måndag vaknar upp till ett kallare, hårdare och mer extremt Europa, där både kvinnor och löntagare får se sina rättigheter hotade. Ta istället med dig en vän och gå och förtidsrösta idag!

Låt oss gemensamt stå istället upp för demokrati, fler schyssta jobb och ett bättre klimat!

Mathias Tegnér
Ordförande för Socialdemokraterna i Tyresö