Tack från ordförande Mathias Tegnér

Foto: Jenny Ivarsson

Tyresö, 2018-09-10

Partivänner!

För ett tag sedan läste jag en artikel om ordet tack. Vi svenska tackar varandra i många vardagliga situationer och de som inte känner till detta kan ibland hamna i sociala problem, då de kan anses ohövligt. Vi tackar ofta, men i det lilla. Så fungerar många av oss.

Jag har tänkt lite på detta och ibland gör det att ordet ”tack” känns lite fjuttigt. Vi tackar när någon sänder mjölkpaketet över bordet till frukosten, men vilket ord ska vi använda när människor i veckor har satt sitt liv på ”stand by” och försakat människor och saker som är viktiga för dem? Allt för en vision om ett bättre samhälle. Ett bättre Sverige och Tyresö. Då kan ordet ”tack” kännas just fjuttigt.

Vi är många som har kämpat för en socialdemokratisk valseger. I Tyresö har över 100 partimedlemmar arbetat med vår valrörelse. Arrangerat olika aktiviteter, dörrknackar, torgmöten, rosutdelningar, strandkampanjer, delat flygblad och kaffé, varit med på företagsbesök, vikt foldrar, kokat kaffe, affischerat.

Som ordförande för Socialdemokraterna i Tyresö känner jag en stor stolthet. Stolthet över att ha fått medlemmarnas förtroende att vara just ordförande. Stolthet att få ert förtroende att vara valledare. Stolthet över att få kalla er mina partikamrater och vänner. Vi har gjort en valrörelse att vara stolta över. Tillsammans!

Nu är resultaten i valet klara, även om kontrollräkning pågår. Det parlamentariska läget är oklart på flera platser. Nu är tid för reflektion. Allt i valrörelsen har naturligtvis inte blivit perfekt. Vi behöver utvärdera och därför kommer vi som vanligt tillsätta en grupp för valutvärdering. Det blir ett arbete för morgondagen.

Ett stort tack till er alla som ställt upp och arbetat för en socialdemokratisk valseger. Tillsammans ska vi nu fortsätta kämpa för ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

Mathias Tegnér
Ordförande Socialdemokraterna i Tyresö