1. Anita Mattson

Bor: Sofieberg

Ålder: 50

Jag älskar Tyresö och är glad för att jag bor här! Här är det nära, både till naturen och till storstaden. Det är nära till ett rikt föreningsliv, och nära till engagerade människor som bryr sig.

Men handen på hjärtat, det skulle kunna vara ännu bättre. Jag är uppvuxen i Tyresö, och bott här nästan hela livet. Jag ser med egna ögon hur klyftorna bara växer, år efter år, kommundel efter kommundel. Man brukar säga att ett samhälles värdighet mäts efter hur man tar hand om sina svagaste. Det är inte värdigt att antalet barn som växer upp i fattigdom ökar för varje år i Tyresö. Det är inte värdigt att våra äldre som har behov av äldreomsorg tvingas till att flytta ifrån kommunen. Vi måste bygga ut antalet platser i äldreomsorgen så att inga äldre tvingas iväg från Tyresö för att de blir äldre och får större omsorgsbehov.

Som Socialdemokrat är det väldigt viktigt för mig att Tyresö erbjuder en skola för alla, att ingen lämnas efter. Vi måste se till att anställa fler lärare och mer personal i skolan för att säkerställa jämlikheten. Tyresö har inte råd att lämna någon efter, alla våra skolor ska vara bra skolor, därför har vi som mål att Tyresö ska bli Sveriges bästa skolkommun. Däremot har vi råd att ta hand om varandra. Vi har möjlighet att investera i kunskap. Om vi vill. Då handlar det om att våga prioritera och våga fatta tuffa beslut. Vi socialdemokrater kommer att fortsätta prioritera att lägga utbildningsbudgeten på undervisning istället för tomma dyra undervisningslokaler. Vi kommer att fortsätta driva en politik som minskar arbetslöshet och utanförskap. Och vi kommer även fortsättningsvis tycka att äldre ska få omsorg efter behov, inte efter plånbok.

Vi socialdemokrater behövs mer än någonsin. Särskilt i Tyresö för #Tyresökanbättre