Bostadsgaranti för unga i Tyresö

Pressmeddelande

Socialdemokraterna i Tyresö kommer införa en flytta-hemifrån-garanti som omfattar alla mellan 18 och 25 år. Senast det året när man fyller 26 ska man erbjudas en egen bostad. Under perioden 2018 till 2024 räknar Socialdemokraterna med, om de vinner valet, att kunna påbörja 1000 nya hyresrätter i Tyresö. Rekordmånga hyresrätter som möjliggör att unga Tyresöbor kan garanteras en hyreslägenhet.

– Vi kommer kunna garantera unga Tyresöbor en bostad eftersom vi kommer stoppa moderaternas utförsäljningar och kommer bygga fler hyresrätter, säger Anita Mattsson (S) kandidat till kommunstyrelsen ordförande.

För att förslaget ska kunna genomföras måste antalet hyresrätter som byggs öka. Samtidigt måste också antalet ungdomslägenheter gå upp och även privata fastighetsägares hyresrätter måste förmedlas genom Tyresö Bostäders kö.

– Jag vill helt enkelt våra ungdomar ska kunna flytta hemifrån innan de är gamla.  En egen bostad innebär både trygghet, frihet och en möjlighet att starta sitt vuxenliv säger Anita Mattsson (S) kommunstyrelsen ordförande.

Garantin gäller personer mellan 18 och 25 år. De ska ha stått i bostadskön sedan det år de fyllde 16, vara folkbokförda i Tyresö Kommun, inte ha ett eget förstahandskontrakt eller äga en bostadsrätt och klara inkomstkraven.